Domácí nabíjení elektromobilů výrazně překonává veřejné dobíjecí stanice
Elektromobilita je v České republice na vzestupu. Roste počet registrovaných elektromobilů i počet veřejných dobíjecích stanic. Přesto v dobíjení elektromobilů vládne domácí dobíjení oproti veřejnému v poměru 80 : 20. Vysvětlíme, v čem je výhodné domácí dobíjení elektromobilů.
V České republice bylo ke konci letošního září registrováno 20 323 osobních elektromobilů. Od začátku roku se jejich počet zvýšil o 45 % (6 268 elektromobilů). S rozvojem elektromobility stoupá také počet veřejných dobíjecích stanic. Ke konci loňského roku bylo v Česku v provozu okolo 1 360 veřejných dobíjecích stanic. Během první poloviny letošního roku přibyly do sítě stovky nových dobíječek. Spolu s tímroste o desítky procent i poptávka po dobíjení elektromobilů. A to jak v počtech jednotlivých dobíjení, tak i ve spotřebě elektrické energie. Za první pololetí letošního roku vzrostla poptávka po dobíjení společnostem ČEZ o 12 %, E.ON o 46 % a Pražské energetice dokonce o 74 %.
Převažuje domácí dobíjení elektromobilů
Přestože dynamicky roste poptávka po veřejném dobíjení elektromobilů, zkušenosti prozrazují, že přibližně 80 % veškerého nabíjení probíhá doma, případně v zaměstnání. „Poměr mezi objemem domácího/firemního vs. veřejného dobíjení zůstává setrvale zhruba 80 : 20. Převažuje model, kdy lidé využívají noční dobíjení doma, denní v zaměstnání. V případě, že absolvují delší cestu, než činí dojezd jejich auta, využívají možnost rychlého doplnění energie v síti veřejných stanic,“ vysvětlil pro Novinky.cz zákaznické preference Martin Schreier ze společnosti ČEZ.
Domácí dobíjení je cenou i komfortem výhodnější
Domácí nabíjení dává smysl, protože je pohodlné – neřešíte hledání parkovacího místa s volnou dobíječkou. Doma jednoduše zapojíte automobil na nabíječku a dál v podstatě nic neřešíte. A po dobíjení nemusíte, na rozdíl od veřejných dobíjecích stanic, vůz přeparkovávat. A co je hlavní při domácím dobíjení elektromobilu? Výhodná cena!
Při zřízení domácí dobíječky lze využívat zvýhodněné sazby elektřiny (C27d a D27d) s takzvaným nočním proudem. Večer, v noci a v brzkých ranních hodinách odebíráte elektřinu za sníženou cenu. Ještě větších úspor dosáhnete, pokud k dobíjení elektromobilu využíváte zelenou elektřinu, kterou vyrobí vaše vlastní fotovoltaika. Díky tomu se se lze dostat na neskutečně nízké provozní náklady elektromobilu okolo 0,30-0,50 Kč/km.
Efektivní a úsporné dobíjení zajistí wallbox
K efektivnímu domácímu nabíjení elektromobilu nestačí obyčejná 230V zásuvka s výkonem 2,3 kW. Tento zdroj dobije plug-in hybrid (PHEV) přibližně za 5 hodin a elektromobil dokonce až za 15 hodin. Lepší je průmyslová třífázová 400V zásuvka s výkonem 11 nebo 22 kW, která dobu nabíjení zkrátí přibližně o třetinu. Nabíjení přes třífázovou zásuvku dlouhodobě zatěžuje elektrické rozvody a další komponenty, které nejsou na dlouhodobou zátěž stavěné.
Naprosto nejlepší řešení jak pro vaše elektrické rozvody, tak i pro elektromobil je nabíjení přes wallbox. Jedná se o speciálně navržené a dimenzované zařízení pro dlouhodobé nabíjení elektromobilů. „V Solar Bryka instalujeme profesionální dobíjecí stanice SOLAX, které vynikají rychlým nabíjením, moderním designem a dlouhou životností. Systémy SOLAX využívají pokročilé inovativní technologie. Jednou z nich je inteligentní nabíjení, které šetří vaši baterii i peněženku. Nabíjecí cyklus přizpůsobují požadavkům baterie a zároveň zohledňují vysoký i nízký tarif. Proces nabíjení zároveň můžete přehledně sledovat přes mobilní aplikaci, která vám poskytuje veškeré údaje o dobíjení elektromobilu včetně porovnání s minulými nabíjecími cykly,“ vysvětluje prodejní specialista společnosti Solar Bryka Michal Jelínek.
V SOLAR BRYKA vám vždy radíme poradíme
Máte dotazy k bateriím? Přejete si vědět, jak velké úložiště budete potřebovat? Zajímá vás více informací? Zavolejte nám. Zodpovíme veškeré vaše dotazy a bateriové úložiště vám nadimenzujeme na míru vašim energetickým potřebám. Na pořízení fotovoltaiky s bateriovým úložištěm vám zároveň vyřídíme dotace.